有看我BLOG的人,我都希望你們點進去這首歌。



每當聽著旋律,都會覺得心裡好平靜。

沒有紛亂的情緒、雜亂的思想...

好像能幫你從所有困惑跟悲傷裡解脫。



雖然我不信基督天主等等等...

但還是要推這首歌。

Rufus Wainwright - Hallelujah。


Hallelujah

Singer: Rufus Wainwright

Lyric/ Music: Leonard Cohen



歌詞來源:[Driad]樹林中的詭計]



I've heard there was a secret chord

我曾聽到過一種神祕的和弦

That David played, and it pleased the Lord

是大衛王為了取悅上帝而譜

But you don't really care for music, do you?

但樂曲的本身並不是你最在乎的,不是嗎?

It goes like this

好吧!它是這樣進行的

The fourth, the fifth

四度,五度

The minor fall, the major lift

降小調,升大調

The baffled king composing Hallelujah

煎熬中的國王編奏讚美我主 (註一)



Hallelujah

Hallelujah

Hallelujah



Your faith was strong but you needed proof

你的信仰堅定,但是你需要證明它

You saw her bathing on the roof

你看到她在天台上沐浴

Her beauty and the moonlight overthrew you

她月光襯托下的美麗擊潰了你

She tied you to a kitchen chair

她把你綁在廚房的椅子上

She broke your throne, and she cut your hair

她毀了你的王位,她剪了你的頭髮 (註二)

And from your lips she drew the Hallelujah

她讓你從唇齒之間再次讚美主 (註三)




Hallelujah

Hallelujah

Hallelujah

Hallelujah



Well, baby I have been here before

寶貝!我曾經來過這裡

I know this room, I've walked this floor

我看過這個房間,我曾這這地板上行走

I used to live alone before I knew you

我在認識你之前曾獨自住在這裡

I've seen your flag on the marble arch

我曾看到你在大理石拱門上的旗幟

Love is not a victory march

但是愛並不是一場勝利的遊行

It's a cold and it's a broken Hallelujah

它是冷酷的,它是破碎的哈利路亞





Hallelujah

Hallelujah

Hallelujah

Hallelujah



There was a time you'd let me know

過去有過一段時間

What's real and going on below

你總是讓我知道發生了什麼事

But now you never show it to me, do you?

難是你現在再也不讓我知道了,不是嗎?

And remember when I moved in you

但是你只要記得一點,當我進入你的時候

The holy dove was moving too

聖靈也一齊進入了你

And every breath we drew was Hallelujah

我們每一次所吐出的氣息都是代表了讚美主



Hallelujah

Hallelujah

Hallelujah

Hallelujah



Maybe there's a God above

好吧!或許天上真的有神

And all I ever learned from love

但是我曾經從愛情中學到的

Was how to shoot at someone who outdrew you

只是如何擊敗對手

And it's not a cry you can hear at night

那不是你在暗夜中聽到的哭泣

It's not somebody who's seen the light

那也不是某人見到了光明

It's a cold and it's a broken Hallelujah

它是冷酷的,它是破碎的哈利路亞哈利路亞,讚美主



Hallelujah, Hallelujah

Hallelujah, Hallelujah

Hallelujah, Hallelujah

Hallelujah, Hallelujah





註一 : 

大衛與下屬烏利亞將軍的妻子拔示芭( Bathsheba )同室、拔示芭懷孕後為怕東窗事發,

設計讓烏利亞戰死前線,先知拿單來見他(撒母耳記下十一、十二章)。

因此,大衛作詩篇五十一篇,表示他向上帝悔改的心,大衛王終生在懊悔中度過。



註二 : 

以上為大衛王邂逅拔示芭的情景



註三 : 

著名參孫與大利拉( Delilah )的故事。非利士人利誘大利拉找出參孫神力的秘密,

參孫最終說出了力氣泉源在頭髮的秘密。參孫為了女色,背棄了神,大利拉剪掉參孫的頭髮,

非利士人挖出參孫雙眼讓他推磨。參孫最後向神懺悔,

恢復了神力,推倒了神殿樑柱,與眾多非利士人同歸於盡。
arrow
arrow
    全站熱搜

    Azure Ku 發表在 痞客邦 留言(1) 人氣()